Mindfulness?

450 249 MensKracht coaching & counseling

Je hoort het steeds meer. Mindfulness.. Dat is hét antwoord op stress! Maar wat moet je je er eigenlijk bij voorstellen? Wat betekent het voor jou in de praktijk? En moet je dan gaan mediteren om het te bereiken?

In mijn opvatting is Mindfulness niets anders dan oplettend, bewust en alert leven. Je aandacht houden bij wat je op dát moment aan het doen bent.

Makkelijker gezegd dan gedaan. Hoe vaak merk je niet dat je op routine iets doet en achteraf niet meer precies weet wat je deed? Denk aan autorijden: je rijdt dagelijks die route en ineens overkomt je het gevoel: waar bén ik nu ineens.. Je doet een klus en bent ondertussen met je gedachten heel ergens anders. Of je eet en staat niet stil bij wat je precies eet en hoe het smaakt. Je aandacht is dan ergens anders, je handelen gaat op de automatische piloot.

Door te leren bewuster stil te staan bij wat je doet, af en toe je aandacht ergens op te richten, vergroot je je bewustzijn van dat moment. En als je je bewuster bent van wat je doet en wat je voelt, weet je ook beter of dát wat je doet ook goed voor je is.

Een hele praktische luisteroefening die je daarbij kan helpen is de volgende:Pak je wandelschoenen en ga lekker even een eindje lopen in je woonomgeving. Let tijdens het lopen eens op de volgende dingen:

  • Welke geluiden hoor je om je heen?
  • Focus je op die geluiden: wat kun je allemaal onderscheiden?
  • Hoe verschillen die geluiden van elkaar qua sterkte, toonhoogte en dergelijke?
  • Hoor je, naast die geluiden, ook nog de zachte geluiden, zoals de wind?
  • Wat hoor je nog meer om je heen?

Als je goed hebt geluisterd, probeer dan je aandacht eens te richten op één geluid en blijf dit geluid een tijdje volgen.

  • Blijft het stilstaan of verplaatst het zich? Wordt het harder of zachter? Verandert de toon?
  • Richt je aandacht vervolgens op een ander geluid en probeer dat dan weer te volgen.
  • Probeer nu beide geluiden tegelijk te volgen

Laat tenslotte alle geluiden weer binnenkomen, zonder er iets mee te doen, onderga het alleen.
Daarna laat je de oefening weer los en wandel je lekker verder!