Mijn lief is depressief..

450 250 MensKracht coaching & counseling

Vandaag las ik in de Volkskrant een artikel dat me raakte. Het ging over een boek van psycholoog Huub Buijssen;  Als je dierbare depressief is. (Uitgever Spectrum)
Heel mooi legt hij uit hoe makkelijk wij met onze positief bedoelde opmerkingen iemand met een depressie eerder van ons af duwen dan echt helpen.
Uit ervaring weet ik hoe je je kunt voelen bij een depressieve geliefde.  Want hoe krijg je die ander weer naar de positieve kant? Ik werd geconfronteerd met mijn eigen angsten ( wat als hij/zij rare dingen gaat doen) en met mijn eigen onmacht (wát moet ik toch doen om te helpen?). Ik worstelde met mijn eigen schuldgevoel omdat ik zorgzaam wilde zijn en vond dat ik niet genoeg deed om te helpen. Want ook mijn leven vroeg om aandacht. Herkenbaar?

Je ziet de ander wegglijden en wilt helpen met allerlei stimulerende, ongevraagde adviezen: “kom op, joh, zo erg is het toch niet? “ “Je moet lekker gaan sporten,/mensen ontmoeten/lezen ( noem maar op) dan gaat het wel weer over”.
Goed bedoeld, maar in feite is het een vorm van kritiek: zoals je het nu doet, is het niet goed. Als je niet naar mijn adviezen luistert, is het ook je eigen schuld dat je er niet uit komt….. In feite stel je dat jij het beter weet dan die ander, je staat boven hem of haar.
Juist dát helpt iemand met een depressie niet. Want een depressie neemt het nuchtere denken over. De depressie kan niet nog meer schuldgevoel en minderwaardigheid verdragen en trekt zich nog verder terug in zijn eigen wereld, neemt daarmee de persoon die de depressie heeft mee.

Hoe dan wel?
Allereerst is het belangrijk je bewust te zijn van de rol die jij als dierbare of iemand uit het netwerk speelt bij een depressie. Als partner heb je immers een andere positie dan als moeder, zus of vriendin. Misschien kun je een rol vervullen bij het in stand houden of weer op gang brengen van een dagstructuur; helpen bij de kleine dagelijkse dingen, aanwezig zijn en ondersteunen met geduld. Blijven communiceren over de dagelijkse dingen, niet alleen maar steeds over het depressieve gevoel, maar over de boodschappen, de tuin, de kinderen, etc. En hou daarin vol want een depressie is niet in een week over. Denk dus na over hoe jij daarin je eigen balans kunt blijven bewaken!
Probeer vooral ook te luisteren zonder oordeel! Laat je JA, MAAR reacties achterwege en laat gewoon zien dat jij van de ander houdt, dat je er wilt zijn en dat je begrijpt hoe ellendig het voor die ander moet zijn.

Dit zijn maar een paar kleine handreikingen, het boek is een goede hulpgids voor iedereen die te maken heeft met een depressie. Een aanrader!