Emotionele onbalans

Soms ben je emotioneel niet in balans, waardoor je niet kunt functioneren zoals je graag zou willen.

Denk bij emotionele onbalans bijvoorbeeld aan;

  • je somber en depressief voelen ( zie artikel) 
  • angst of moeite hebben met contacten met anderen
  • gevoel hebben perfect te moeten zijn en daardoor bang zijn te falen
  • heel weinig zelfvertrouwen hebben
  • eenzaam zijn
  • verdrietig zijn
  • veel piekeren
  • erg moe en lusteloos voelen
  • geen zingeving ervaren

Je kunt daar flink last van hebben! Natuurlijk ken je de commentaren uit je omgeving: “Kom op! Niet bij de pakken neerzitten! Ga wat doen! Focus je alleen op leuke dingen” Maar juist daarvoor ontbreekt je de moed.

Je knokt er al zo lang tegen en je energie lijkt op.  Het voelt alsof je in een spiraal naar beneden gezogen wordt, dieper en dieper zonder uitzicht op de bodem.

Dan wordt het toch tijd hulp in te schakelen. Counseling is bij uitstek geschikt om aan het werk te gaan met je emotionele ( vaak stressgerelateerde) onbalans. Samen kom je er wél uit!

Zoals je hierboven ziet, zijn er verschillende vormen van emotionele onbalans,  met ook verschillende oorzaken. Daardoor is er niet één pasklare oplossing te noemen. Met counseling gaan we samen onderzoeken wat precies je probleem is en welke aanpak bij jou en jouw mogelijkheden past.

Kern van de counseling is de drie fasen aanpak:

1: Inzicht krijgen: Samen onderzoeken we wat er speelt, hoe je daar last van hebt en waar het probleem door wordt veroorzaakt.
2: Probleemoplossing- en werkfase: Met het verkregen inzicht weten we ook wat de beste aanpak voor jou gaat zijn. Daar maken we een plan voor en je gaat daarmee stap voor stap en onder begeleiding aan de slag.
3: Stabilisatie: In deze fase is je probleem hanteerbaar geworden en weet je zelf wat voor jou werkt en hoe je het kunt toepassen. Zo kun je ook in de toekomst terugvallen op wat je hebt geleerd.

Afhankelijk van de manier waarop je bij me terecht bent gekomen, kan overleg met je werkgever en/of bedrijfsarts deel uit maken van de counseling. We maken daarover samen goede afspraken.

Hoe lang je traject duurt, is afhankelijk van de oorzaken en de mate waarin je problemen hebt. In het begin van de tweede fase maken we een inschatting van de duur en een plan van aanpak. Dan bespreken we samen hoeveel gesprekken we denken nodig te hebben. Gaandeweg kijken we steeds of we nog op koers zijn. Indien nodig stellen we ons plan bij. Daarmee kan het traject wat korter of langer worden dan eerst ingeschat. Dat gaat altijd in overleg met jou en, indien aan de orde, je werkgever.