Stress-counseling

Je bent flink uit balans geraakt. Je hebt klachten als vermoeidheid, rusteloosheid, somberheid, piekeren of problemen met slapen. Iemand hoeft maar een bepaalde vraag aan je te stellen en daar komen de tranen. Of je reageert juist prikkelbaar, met ruzie. Kortom, je zit echt niet goed in je vel.

Dat kan zijn doordat de omstandigheden in je leven op dit moment erg belastend zijn. Je weet niet goed hoe je daar mee om moet gaan, hoe je overeind kunt blijven. Je elastiek rekt flink uit, je bent bang dat het een keer gaat knappen.

Maar stress kan zich ook over een periode van jaren hebben opgebouwd, met als gevolg dat de rek er nu helemaal uit is. Je hebt het gevoel alsof je echt bent omgevallen, opgebrand. Je elastiek is zover uitgerekt, dat het ook niet meer terug veert.

Misschien heb je je ziek gemeld en heeft de (bedrijfs-)arts je geadviseerd een gespecialiseerde begeleider te zoeken. Of je wilt uitval voorkomen door zelf op zoek te gaan naar iemand die je kan helpen met je stress.
Stress-counseling helpt je inzicht te krijgen in je probleem, de oorzaken en hoe je er aan kunt werken.

Stress-counseling bij mij bestaat uit 3 fasen:

1. Inzicht en acceptatie
We starten de counseling eerst maar eens met kijken hoe je er op dit moment aan toe bent. Wat is er precies met je aan de hand en wat kun je doen om nu al weer een beetje beter in je vel te zitten.

2. Probleemoplossings- en werkfase
In deze fase gaan we stap voor stap de factoren die je stress opleveren in beeld brengen. Om welke gebieden in je leven gaat het precies, waar heb je invloed op en waar niet. Waar liggen je prioriteiten om mee aan het werk te gaan. Ook kijken we naar wat wél goed gaat, waar je krachten liggen, waar je steun zou kunnen halen.
We onderzoeken vervolgens de oorzaken van hoe je met stress omgaat. Je leert begrijpen waarom je doet zoals je het altijd hebt gedaan en vooral hoe je het anders kunt doen. Deze fase helpt je om weer grip te krijgen op je leven. Het geeft je de moed om te veranderen wat je kunt veranderen en de rust om te accepteren waar je geen invloed op hebt. Je zelfvertrouwen groeit.

3. Stabilisatie
In deze laatste fase maken we een plan om terugval te voorkomen. We kijken wat er mogelijk is om op een gezonde manier weer aan het werk te gaan. Je kijkt terug op wat voor jou heeft gewerkt en je maakt keuzes om ook in de toekomst beter in balans te zijn.

Wil je weten of jij last hebt van meer dan gezonde stress? Vul dan eens deze checklist in en kijk of het zinvol is om hulp te zoeken. Klachten bij stress en overbelasting.