Werkproblemen

Als je in je werk steeds tegen problemen aanloopt, kan dat je werkmotivatie flink vergallen.

Veel voorkomende problemen op het werk zijn de conflicten. Met één specifieke collega, met je team of met een leidinggevende. Conflicten kunnen flink wat energie van je vragen! Het houdt je dag en nacht bezig, je gaat opzien tegen je werk en vaak meldt iemand zich uiteindelijk ziek.

Ook kun je last hebben van terugkerende communicatieproblemen. Je vindt het lastig de ander goed te begrijpen of je voelt jezelf niet begrepen. Op een of andere manier lukt het maar niet om goed met elkaar in gesprek te komen en blijf je tegen frustraties aanlopen. Zowel die van jezelf als die bij de ander.

Maar werkproblemen kunnen ook zitten in zingeving: wat vínd ik eigenlijk van mijn baan, is dat wel wat bij me past? Haal ik er wel de voldoening uit die ik zoek? Is dit het nu?

Kortom: werkgerelateerde problemen kunnen heel verschillend zijn. Mijn aanpak is echter altijd gebaseerd op de volgende drie fasen:
1: Inzicht krijgen: Samen onderzoeken we wat er speelt, hoe je daar last van hebt en waar het probleem door wordt veroorzaakt.
2: Probleemoplossing- en werkfase: Met het verkregen inzicht weten we ook wat de beste aanpak voor jou gaat zijn. Daar maken we een plan voor en je gaat daarmee aan de slag.
3: Stabilisatie: In deze fase is je probleem hanteerbaar geworden en weet je zelf wat voor jou werkt en hoe je het kunt toepassen. Zo kun je ook in de toekomst terugvallen op wat je hebt geleerd.

Afhankelijk van de manier waarop je bij me terecht bent gekomen, kan overleg met je werkgever en/of bedrijfsarts deel uit maken van de counseling. We maken daarover samen goede afspraken.

Hoe lang je traject duurt, is afhankelijk van de oorzaken en de mate waarin je problemen hebt. In het begin van de tweede fase maken we een inschatting van de duur en een plan van aanpak. Dan bespreken we samen hoeveel gesprekken we denken nodig te hebben. Gaandeweg kijken we steeds of we nog op koers zijn. Indien nodig stellen we ons plan bij. Daarmee kan het traject wat korter of langer worden dan eerst ingeschat. Dat gaat altijd in overleg met jou en, indien aan de orde, je werkgever.