Zelfvertrouwen, Zelfbeeld

Door allerlei redenen kan het zijn dat je op dit moment heel weinig zelfvertrouwen hebt. Je zelfbeeld is zo negatief, dat je niet meer die dingen doet die goed voor je zijn. Je geeft anderen de ‘macht’ over hoe jij je voelt. Daarmee ben je de regie over jezelf aardig kwijt geraakt.

Zelfvertrouwen en zelfbeeld versterken

Je negatieve zelfbeeld zorgt er voor dat je gemakkelijk gevangen raakt in een cirkel van angst en onzekerheid. Daardoor ben je ook niet meer zo effectief in je werk of studie of bij anderen dingen die van belang zijn voor je. Dat wil je graag anders! Hoe zou je dat aan kunnen pakken?

Kijk naar de drie stappen die nodig zijn om je zelfvertrouwen te versterken:

Inzicht 

Onderzoek eerst waar je probleem zit. Wat speelt er precies en wanneer, welke factoren triggeren het negatieve gevoel, hoe speelt je brein daarin mee, wat heb jij ooit ‘besloten’ te gaan doen in relatie tot jezelf en de ander en waarom.

Aan het werk:

Als je een goed inzicht hebt gekregen, kun je op een praktische manier aan het werk met de oorzaken. Bijvoorbeeld door observatieopdrachten, aandachtsoefeningen, ontwikkelen van meer compassie voor jezelf, wat er ook maar nodig is voor jouw specifieke situatie.

Borging:

Deze laatste fase is belangrijk om ook in de toekomst het gevoel te houden dat jij weer de regie hebt over je leven. Werk aan hoe jij de winst vasthoudt en er voor zorgt dat je nooit meer in die spiraal van onzekerheid en angst belandt.